banner-dbbHoewel niet altijd direct zichtbaar kun je de bekkenbodemspieren wel regelmatig trainen net als de spieren in je arm, been of buik. Versterking van je bekkenbodemspieren stelt je in staat actief je blaas  baarmoeder en darmen te ondersteunen. Hierdoor ben je beter in staat je deze organen onder controle te houden en kun je wellicht beter ongewild verlies van urine en/of ontlasting of een verzakking tegen te gaan. Net als andere spieren in je lichaam zullen je bekkenbodemspieren versterken door regelmatig oefeningen te doen. Als je bekkenbodem juist te strak staat is het zaak dat er andere oefeningen worden gedaan. Daarom is op deze site bij het oefenen een duidelijk onderscheid gemaakt in oefeningen voor een onderactieve en oefeningen voor een overactieve bekkenbodem.

Voordat je een bekkenbodem spierprogramma begint is het verstandig om te leren de spieren goed te kunnen vinden.

Het is helemaal niet raar als je je bekkenbodemspieren niet goed kunt vinden. In je hersenen zit een uitgebreide spiegel van alles in je lichaam, maar het zijn vooral je zintuigen (zien, voelen, proeven, ruiken, horen) die heel veel plaats innemen. Voor de bekkenbodem is maar een heel klein stukje gereserveerd.

Wist je dat 3 op de 10 geen idee heeft hoe aan te spannen of wel probeert aan te spannen maar juist het omgekeerde doet?