Ontspannen van bekkenbodemspieren is een totaal andere uitdaging. En voor iedereen die graag veel en intensief sport is dit een hele lastige opgave.

Om je bekkenbodemspieren te kunnen ontspannen moet je eens proberen om een lage buikademhaling te gebruiken. Je zult merken dat dat lastig is.

Als je buikademhaling niet goed lukt of niet laag genoeg in je buik komt, probeer dan eens te wokkelen. Je gaat dan liggen op je rug met je knieën gebogen. Draai de knieën naar links en leg je linkerhand laag op je buik. Leg je rechter arm vervolgens boven je zodat je in een gedraaide houding lig (een wokkel). Op deze manier lukt het vaak beter om je ademhaling naar beneden te krijgen omdat je de normale borst en flankademhaling een beetje blokkeert door deze houding.
Ook op je rug liggen met je knieën helemaal opgetrokken kan helpen om je ademhaling naar beneden te krijgen en je bekkenbodem beter te ontspannen.

Een extra hulp kan de bekkenbodem app je bieden (gewoon te downloaden voor iPhone en Android). Daar staan bij de oefen audio ook ontspanningsoefeningen ingesproken.

De App is gratis.

BEKKENBODEM_APP_android BEKKENBODEM_APP_itunes
nl_generic_rgb_wo_45_129x45 Download_on_the_App_Store_Badge_NL_135x40

 

Ontspannen van de bekkenbodem is lastig voor iemand met een overactieve bekkenbodem. We moeten ons realiseren dat er verschillende redenen kunnen zijn waarom iemand een overactieve bekkenbodem heeft:

Zonder veel te weten over een individuele persoon zijn er veel mogelijke redenen die hier de oorzaak van kunnen zijn. Een aantal bekende…

– (chronische) lage rugklachten
– bekkenpijn die (ooit) in de zwangerschap sterk aanwezig was
– knijpgedrag al van kinds af aan als gewoonte te hebben opgebouwd
– stress op het werk of privé
– veel zorgen
– niet veilig opgegroeid zijn
– veel gepest zijn
– een moeizame bevalling hebben doorgemaakt
– meemaken van ‘life events’, een overlijden van een dierbare, een ziek kind, betrokken zijn geweest bij grote trauma’s
– seksuele traumata, aanranding, incest of verkrachting
– enz. enz. enz.

Als deze factoren een grote rol spelen zal het ontspannen van de bekkenbodemspieren best lastig zijn. Het is dan verstandig om dit met je huisarts te bespreken of voor een consult eens naar een geregistreerd bekkenfysiotherapeut te gaan (www.defysiotherapeut.com).

Er zijn vele manieren om tot een goede ontspanning te komen. Op de site bekkenbodemonline.nl en op de App. staan er een aantal geschreven en/of ingesproken.