Op zoek naar je bekkenbodem!

bekkenbodemzoekBeeld je in dat die grote spiergroep in de onderzijde van je bekken zit en je blaas en darmen draagt en kan afsluiten. Juist bij plassen en ontlasten moeten ze vervolgens weer loslaten. Daarom de volgende trucs:

1. probeer als je met een volle blaas naar het toilet gaat je plasstraal even te onderbreken. Stopt de straal of wordt deze een stukje minder? Dan doe je dat dus met je bekkenbodemspieren! Bij het aanspannen van je bekkenbodemspieren ontstaat er een sluitende en liftende beweging in je bekken. De liftende beweging zorgt voor het sluiten van de plasbuis. Let wel op dat je de bilspieren niet meeneemt in het aanspannen. Dat zijn echt andere spieren.

2. ga eens zitten op een harde stoel en probeer je bekkenbodemspieren in te trekken. Kan iemand aan de buitenkant iets aan je zien? Als het goed gaat ziet niemand iets. Als je merkt dat je met je lichaam omhoog komt……dan doe je dat met je bilspieren. Als het niet lukt, begin dan met een klein beetje aanspannen. Als het goed is moet je verschil voelen tussen aanspannen en ontspannen.

3. Voor vrouwen is er nog een extra truc. Als je vrijt met je partner en de penis is in jouw vagina, span dan je bekkenbodem eens goed aan. Als je partner het gevoel heeft dat hij naar buiten wordt geduwd dan doe je het precies verkeerd om. Als je het wel goed doet zal hij het als een intrekkende beweging ervaren.

4. Als je de bekkenbodem aanspant en weer loslaat….. voel je nu een groot verschil tussen deze twee of is er bijna geen verschil te ontdekken? Denk er aan dat dat nog niets zegt over de basisspanning van je bekkenbodemspieren. Weinig verschil voelen tussen aan- en ontspannen kan vóórkomen bij mensen bij wie de bekkenbodem te strak staat maar ook bij wie de bekkenbodem te zwak is.

5. Met opgetrokken knieën in ruglig goed doorademen en met de handen aan de binnenkant van je zitbeenknobbels de bekkenbodem voelen meebewegen met de ademhaling. Span de bekkenbodem eens en en laat weer los. Voel je de beweging?

6. In zijlig kun je dit ook doen met opgetrokken knieën en dan met 1 hand bij de stuit voelen wat de ademhaling doet met je bekkenbodem. Adem vervolgens weer een keer goed in en uit en voel opnieuw wat er gebeurt.