dwarsdoorsnedevrouwDe bekkenbodem is vaak een vrouwenprobleem. De bekkenbodem is voor vrouwen een kwetsbare spiergroep. Juist omdat vrouwen kinderen krijgen wordt er veel van de bekkenbodem gevraagd en kan dit nogal eens leiden tot problemen. Kort na de bevalling, maar vaker nog vele jaren later als we eigenlijk niet eens meer aan een mogelijke relatie met de bevallingen denken.

Symptomen van een bekkenbodemdysfunctie

Hoe merk je dat je bekkenbodemspieren niet goed werken?

Veel voorkomende signalen dat de bekkenbodem niet goed functioneert zijn bijvoorbeeld:

* urineverlies bij hoesten, lachten, tillen en intensief sporten
* bij aandrang voor urine of ontlasting heel snel naar het toilet moeten
* urine of ontlasting verliezen
* windjes niet goed kunnen ophouden als je dat wilt
* constante aandrang hebben voor plas of ontlasting
* verzakkingsklachten. Een belangrijke klacht van vrouwen met een verzakking is het zien en/of voelen van een balletje in de vagina. Dat is vaak niet vroeg in de ochtend bij het opstaan, maar een klacht die zich vormt naarmate de dag vordert. Of juist bij zwaar tillen of intensief sporten toeneemt
* zeurende lage rugklachten
* pijn bij het vrijen
* (chronische) urineweginfecties
* geen normale straal bij het plassen en/of een straal hebben die maar moeizaam op gang komt
* obstipatie

En als je bekkenbodemspieren niet goed werken kan het zijn dat

1. de spieren te hoog gespannen zijn (overactief)
2. de spieren te zwak zijn (onderactief)
3. de spieren niet in staat zijn om op het juiste moment te reageren (verstoorde coördinatie)

1. Overactiviteit van de bekkenbodemspieren
Bij vrouwen kan ondanks bevallingen, de bekkenbodem zeker ook overactief zijn, een te strak gespannen bekkenbodem. Te strakke, overactieve bekkenbodemspieren waarbij je niet in staat bent deze te ontspannen komen vaker voor dan we in eerste instantie denken.

Je herkent het niet makkelijk als je niet weet dat het zo kan zijn. Vaak is het ook lastig om de spier te herkennen. Als je de spier niet goed kunt vinden, ga dan eens kijken bij het oefenen van de bekkenbodemspieren. Daar staan simpele oefeningen hoe je dat voor elkaar kunt krijgen.

De bekkenbodem speelt ook een rol bij de stabiliteit van lage rug en bekkenbodem. Zo’n 8,5 % van die stabiliteit wordt geregeld door de bekkenbodem. Andere belangrijke spieren die hierin een rol spelen zijn de lage dwarse buikspieren (transversus abdominus) en de kleine diepe rugspieren (multifidus).

Als de bekkenbodem overactief is ontstaat er een verstoring van de balans.

Bij een diagnose ‘a-specifieke chronische lage rugklachten’ is het goed eens te lezen of de kenmerken van een overactieve bekkenbodem op jou van toepassing zijn. Er zijn ook speciale oefeningen om de bekkenbodem beter kunnen ontspannen.

2. onderactiviteit van de  bekkenbodemspieren
Onderactieve of zwakke bekkenbodemspieren zie je vooral bij vrouwen na de bevalling. Dit ontstaat door uitrekking of beschadiging van spier- en/of zenuwweefsel. Zwakke spieren zijn er niet alleen kort na de bevalling, maar ook naarmate je ouder wordt. Ook hier bestaan handige oefeningen voor!

3. verstoorde coördinatie van de bekkenbodemspieren
Bekkenbodemspieren kunnen sterk genoeg zijn met een goed uithoudingsvermogen om wat langer aan te spannen als dat nodig is. Vreemd genoeg is het geen garantie om juist bij buikdrukverhogende momenten als zwaar tillen, hoesten etc. voldoende en goed getimed aan te spannen. Kortom: het gaat om het aanspannen van de juiste spieren, op het juiste moment en met de juiste dosering. Als dat niet klopt spreken we van een verstoorde coördinatie.